کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه:
نیازهای تغذیه‌ای در سنین مدرسه بسیار حایز اهمیت است

19 آبان 1397
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: سنین مدرسه یکی از دوران‌های مهم شکل‌گیری عادات غذایی و شیوه زندگی است که نیازهای تغذیه‌ای در این سنین متغیر بوده و بر اساس سن، جنس، شرایط فیزیولوژیک، اندازه بدن و میزان فعالیت دانش آموزان متفاوت است.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه؛ اسماء حسن‌زاده عنوان داشت: ارزیابی اجتماعی، اقتصادی، معاینات بالینی، بررسی‌های تن‌سنجی، ارزیابی غذاهای مصرفی و ارزیابی بیوشیمیایی از مهم‌ترین ارزیابی‌های دانش آموزان به شمار می‌آیند.
وی ادامه داد: بهترین روش و پایه ارزیابی رشد دانش‌آموز و وضعیت تغذیه‌ای او، روش تن‌سنجی و اندازه‌گیری قد، وزن و محاسبه شاخص نمایه توده بدنی BMI و مقایسه آن با منحنی استاندارد رشد می‌باشد.
این کارشناس تغذیه عنوان داشت: کارکنان بهداشتی جهت اندازه‌گیری رشد دانش آموزان در خصوص محاسبه سن امروز دانش‌آموز، توزین دانش‌آموز، ثبت وزن وی، اندازه‌گیری و ثبت قد در وضعیت ایستاده و محاسبه BMI باید مهارت لازم را کسب کنند.
وی تصریح کرد: بهترین راه‌ها برای اطمینان از تأمین نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه استفاده از پنج گروه اصلی غذایی یعنی: نان و غلات، شیر و لبنیات، گروه (گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ)، گروه سبزی‌ها و گروه میوه‌ها است.
حسن‌زاده به نقش مهم و اساسی میان وعده‌ها در تغذیه دانش آموزان اشاره‌کرده و خاطرنشان کرد: نوجوانان در سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به ۲ میان وعده نیازمندند، زیرا میان وعده‌ها باعث ثابت نگه‌داشتن قند خون برای عملکرد طبیعی مغز، تأمین بخشی از انرژی موردنیاز برای فعالیت‌های نوجوان و حفظ کارایی و کمک به یادگیری وی می‌شوند.
وی تأکید کرد: اگر مدت زمان ناشتایی طولانی شود، نگهداری قند خون در سطح مطلوب دشوارتر می‌شود و یادگیری و تمرکز حواس نیز مختل می‌گردد.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه ضمن اشاره به این موضوع که میان وعده‌ها باید از یک یا چند گروه غذایی اصلی تشکیل شوند، ادامه داد: از بهترین میان وعده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نان همراه با پنیر یا تخم‌مرغ یا یک نوع سبزی، انواع ساندویچ‌های خانگی (کوکوها، کتلت‌ها و...)، شیر و بیسکوییت و انواع تنقلات سنتی (گندم برشته، برنجک، عدس بو داده و ...) از بهترین میان وعده‌ها برای نوجوانان به شمار می‌آیند.
حسن‌زاده گفت: نوجوانان باید از خوردن موادی مثل: پفک و چیپس به دلیل شوری و افزودنی‌ها، نوشابه‌های گازدار به دلیل اختلاف در جذب کلسیم که موجب پوکی استخوان می‌شود، مصرف بی‌رویه فست فودها (پیتزا، سوسیس و کالباس) که منجر به چاقی می‌شوند و مصرف بی‌رویه شکلات که منجر به کم شدن اشتها، پوسیدگی دندان و بروز آلرژی می‌شوند خودداری کنند.


انتهای پیام/ م.ن 3080
با کلیک بر روی لینک زیر اخبار دانشگاه را از کانال تلگرام دریافت کنید
https://telegram.me/bpumspublicrelation


کلمات کلیدی:
تغذیه     اسما.حسن‌زاده     شبکه.بهداشت.درمان     شهرستان.گناوه        
تعداد بازدید:   ۱

چاپ خبر |فايل متن خبر | ارسال به دیگران

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >