مصرف ميوه در سحري، از تشنگي جلوگيري می‌کند

16 خرداد 1396
کارشناس بهبود تغذيه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: مصرف میوه یا آب‌میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند.

محمدصادق موجی افزود: استفاده از غذاهای دیرهضم مانند غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، ماست کم‌چرب، آب‌لیمو ترش تازه و انواع خورشت‌ها با پلو همراه با سبزی و میوه و سالاد غذاهای مفید در وعده سحری می‌باشند.
وی تصریح کرد: از آنجائی که ماه رمضان ماه خودسازی و اصلاح شیوه زندگی است انتظار می‌رود این اصلاح شیوه به جنبه‌های بهداشتی زندگی هم تسری پیدا کند که ازجمله آن می‌توانیم به اصلاح الگوهای مصرف مواد غذایی اشاره‌کنیم در این صورت بسیاری از بیماری‌های مزمن ازجمله دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی که ارتباط مستقیم با عادات غذائی و نحوه تغذیه افراد دارند تا حدود زیادی کنترل خواهند شد.
محمدصادق موجی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان افراد روزه‌دار یک وعده از غذای خود را حذف می‌کنند که با حذف این وعده از رژیم غذائی عملاً 30 درصد از کل کالری دریافتی یا معادل 600-500 کالری به‌صورت روزانه حذف می‌شود.
کارشناس بهبود تغذيه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در خصوص سردردهای نزدیک افطار بیان داشت: در هنگام افطار قند خون در پائین ترین سطح خود قرارگرفته و می‌تواند یکی از علل اصلی سردردهای نزدیک افطار باشد این مسئله بخصوص در سالمندان حائز اهمیت است چون کاهش قند خون و کم‌آبی بدن موجب کاهش سطح هوشیاری و بی‌حالی در سالمندان می‌شود که ممکن است باعث برهم خوردن تعادل و زمین خوردن در آن‌ها بشود.
محمدصادق موجی بیان کرد: توصیه می‌شود در افطار از مواد غذائی استفاده شود که بتواند قند خون را به‌سرعت افزایش دهد و همچنین کمبود آب بدن را جبران کند به همین دلیل توصیه می‌شود شروع افطاری با مصرف خرما همراه شیر گرم یا آب ولرم باشد.
وی تصریح کرد: استفاده از شیرینی هائی از قبیل زولبیا و بامیه که متأسفانه در ماه رمضان به مقدار زیادی هم مصرف می‌شود اصلاً توصیه نمی‌شود هرچند که کاهش قند خون را که هنگام افطار عارض می‌شود جبران کند.
این کارشناس در رابطه با فواید مصرف سحری ادامه داد: این وعده غذائی در ماه رمضان مهم‌ترین وعده غذائی است زیرا پس‌ازاین وعده ساعات روزه‌داری شروع‌شده بدن انرژی دیگری دریافت نمی‌کند بنابراین بهتر است از غذاهای دیرهضم مانند غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر نظیر میوه، سبزی، غلات کامل، آب‌لیمو ترش تازه و انواع خورشت‌ها با پلو همراه با سبزی و میوه و سالاد استفاده شود و از خوردن غذاهای چرب و شیرین و سرخ‌کردنی اجتناب گردد.

انتهای پیام/ ا.س- 3000
با کلیک بر روی لینک زیر اخبار دانشگاه را از کانال تلگرام دریافت کنید
https://telegram.me/bpumspublicrelation

کلمات کلیدی:
ماه.رمضان96     مرکز.بهداشت     شهرستان.بوشهر     مصرف.میوه     محمدصادق.موجی        

تاریخ بروز رسانی:   16 خرداد 1396

تعداد بازدید:   ۱

چاپ خبر |فايل متن خبر

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >