با تغذیه مناسب در افطار و سحر، از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شویم

1 تير 1394
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به همراه شدن ماه مبارک رمضان با روزهای گرم تابستان و روزه بودن روزه داران به مدت 16 ساعت، با تغذیه مناسب در افطار و سحر، از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شویم.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان با اشاره به اینکه سحری یکی از وعده های اصلی در ماه رمضان است افزود: برای وعده غذایی سحر بهتر است غذاهای حاوی کربوهیدرات پیچیده، میوه، سبزیجات و آب کافی مصرف شود زیرا کربوهیدرات‌های پیچیده دیر هضم هستند بنابراین احساس گرسنگی کمتری در طول روز ایجاد می شود، این وعده می‌تواند شامل برنج، مرغ، ماهی، سویا، گوشت، تخم مرغ، میوه تازه و سبزیجات باشد.
رییس مرکز بهداشت استان بوشهر با تاکید بر پرهیز از پرخوری در سحر گفت: همچنین باید از مصرف غذا‌های سرخ شده و چرب، ادویه زیاد و قند بالا خود داری نمود.
این مقام مسؤول بهداشتی بر نوشیدن آب در زمان سحری تاکید کرد و گفت : از نوشیدن زیاد چای اجتناب نمایید، زیرا کافئین موجود در چای موجب دفع مقدار زیادی آب و نمک های معدنی مورد نیاز بدن می شود.
دکتر خواجه ئیان توصیه کرد که افطار خود را با کمی آب ولرم، چای و یا شیر گرم آغاز کنید و پس از آن می‌توان از خرما یا کشمش استفاده نمود تا اشتها کنترل شده و از بیش خواری پیشگیری شود.
وی همچنین اضافه کرد: پس از آن توصیه می‌شود غذاهایی مانند نان، پنیر، سبزی (در صورت امکان همراه با گردو، پسته یا بادام)، شامی، انواع کوکو، فرنی یا شیر برنج مصرف شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه بهتر است به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای بخارپز، آب پز یا خورشتی استفاده شود گفت : استفاده از آب زیاد، مایعات سرد و غذاهای سنگین که دیر هضم و پر چرب هستند بلافاصله در زمان افطار توصیه نمی شود.
بین افطار و شام خود حد اقل یک ساعت فاصله در نظر بگیرید
دکتر خواجه ئیان در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص وعده شام گفت: بین افطار و شام خود حد اقل یک ساعت فاصله در نظر بگیرید.
وی اضافه‌کرد : می‌توانید غذاهایی مانند سوپ، آش، حلیم، خوراک لوبیا، عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان ( که بهتر است از نوع سبوس دار مانند نان سنگک،بربری، تافتون و نان جو رژیمی باشد ) را به همراه ماست و خیار، دوغ و سبزی خوردن یا سالاد انتخاب کنید.
انتهای پیام/م.ب 1036

کلمات کلیدی:
ماه.رمضان     تغذیه     معاون.بهداشتی     دکتر.خواجه‌ئیان    

تاریخ بروز رسانی:   1 تير 1394

تعداد بازدید:   ۱

چاپ خبر |فايل متن خبر

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >